[column] Crisis Media: de 7 onmisbare adviezen
- Media
- 20 mrt 2020 @ 09:10
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - Mediabureau
- 20 mrt 2020 @ 09:10
- Rogier van Kralingen
Het is voorlopig even geen business-as-usual. Juist daarom gaan wij – Thijs Muller en ondergetekende - zo objectief en zo creatief mogelijk advies geven. Deels uit ons nieuwe boek Mediastorm en deels uit improvisatie. We beginnen bij media.
1 - Omarm jouw misfits
De belangrijkste opmerking: schakel jouw meest dwarse denkers in. Want ook al wil je minder risico’s nemen, je zult toch moeten blijven communiceren. Mensen zijn niet helderziend en zijn afgeleid. Accepteer deze situatie en omarm iedereen die goed kan improviseren. Dat menen we écht heel serieus. Laat trots en vaste patronen varen en luister naar hen. Die vervelende dwarse denkers kunnen nu wel eens jouw redding zijn.
2 – Wees je bewust van je categorie
Neem vervolgens afstand: wat is de positie van jouw productcategorie nu? Live evenementen of vakanties kunnen weinig. Maar computerspelletjes converteren geweldig. Lingerie (en ‘speeltjes’…) ook. Eten bestellen is top of mind, maar met slechts een paar concurrenten is merkbekendheid dan weer belangrijk. En wij spraken net een paar Cool Blue bezorgers op straat bij wie de yoga en muismatten niet aan te slepen zijn. Kortom, vraagt mijn categorie om verdedigen of aanvallen? Het antwoord kan verbazen.
3 - Herdefinieer je doelen
Voor merkbekendheid is dit niet zo’n slecht moment. Wij zien bij Havas internationaal in de lockdown gebieden nu al een aantal mediavelden groeien en we zijn pas net begonnen, de nieuwste cijfers moeten nog binnenkomen. En conversie? Mensen kijken en luisteren meer dan normaal en aankoopbeslissingen verschuiven online. Maar ook offline kan je merk belangrijk zijn, als je tenminste goed inschat wanneer het weer aantrekt. Timing is hier de sleutel. Wees niet te vroeg. Maar ook niet te laat.
4 - Begrijp het medium
Denk na over de mediavorm zelf. Zo kun je in de paniek een tv of radio-campagne terugschroeven, terwijl deze nu juist jouw omzet op peil houdt. En andersom geldt dat ook. Je schroeft een budget omhoog, omdat de logica dat nu dicteert, maar jouw productcategorie stokt. Of het beste voorbeeld: sommigen hebben de neiging om outdoor stop te zetten. Maar zodra we weer de straat op gaan heeft dát nou juist de allergrootste impact. En zelfs nu wandelen veel mensen, met aandacht en rust voor die abri’s. Denk dus even dieper door en eis creativiteit van jouw mediastrateeg.
De trend is om met advertenties én branded content aan te sluiten bij principiële, redactioneel gedreven mediamerken
5 – Trek je op aan mediamerken
Klassiekere mediamerken in radio, tv en print pakten de laatste tijd al terrein terug op het Duopoly (Google/FB) omdat zij meer vertrouwd worden door de consument. Dat neemt nu alleen maar toe. De trend is om met advertenties én branded content aan te sluiten bij principiële, redactioneel gedreven mediamerken. Natuurlijk zijn nieuwsmedia nu hot daarbij. Maar we willen ook afleiding via magazines, tv, websites en radio. Trek je dus op aan ieder on- of offlinekanaal dat een stevig redactiestatuut heeft.
6 - Schakel je merkcontent op
Ook jij kunt redactioneel denken. Oprechte content heeft nu grote impact. Bovendien is het kostenefficiënt en rustig op te bouwen. Sterker nog, dat raden wij ook aan: begin klein, vergeet je eigen mailbestand zeker niet. Branded content zat al in een stijgende lijn, met soms verbazend goede resultaten. En media-exploitanten willen wel meedoen in deze tijd. Dus als het budget wringt: go branded content. We weten dat het lastig voelt, maar geloof ons, je krijgt daar geen spijt van. En niet onbelangrijk, het zal vooral nu goed voelen.
Dus als het budget wringt: go branded content. We weten dat het lastig voelt, maar geloof ons, je krijgt daar geen spijt van.
7 - Verander de tone of voice
Zorg wel dat de tone-of-voice klopt. Die mag licht zijn, dat waarderen mensen nu ook, zolang je de gevoeligheid maar vasthoudt. En extreem belangrijk: maak nieuwe content en ga niet je oude content ‘rehashen’. Juist dat is nu risicovol. Het merk dient aangepast te zijn aan de context, anders loopt je imago schade op. Zet je in voor de goede zaak. En bedenk dat storytelling draait om jouw obstakels te laten zien, niet uit de weg te gaan.
Een hart onder de riem
Los van onszelf weten wij zeker dat alle mediabureaus en producenten van ons land klaar staan om creatieve oplossingen te bedenken voor hun klanten. Wij mediamensen werken door tijdens deze crisis vanuit huis, dankzij de moderne mediatechnologie. De wereld is nu stiller maar het werk valt niet stil. Er staat een hele sector voor jullie klaar. Bel jouw mediabureau. Juist nu. Samen komen we hier sterker uit.
Thijs Muller en Rogier van Kralingen hebben net het boek Mediastorm geschreven over duurzame media en marketing (ManagementBoek / Bol.com). Muller is voorzitter van Platform Media Adviesbureas en directeur van Havas Media Nederland. Van Kralingen is spreker, schrijver en muzikant bij productiehuis The Whole Story.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024
- Schoolmagazine Pauze keert begin... 28-10-2024
- Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn... 25-10-2024
- Audioreclame: ruim 50 miljoen euro... 24-10-2024
- Marjolein Denekamp nieuwe CEO... 21-10-2024
- Mark de Jonge is de nieuwe uitgever... 21-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing